تصویربرداری اشعه ایکس سه بعدی، پنجره ای رو به قلب سالم
ضربان یک قلب سالم همچون یک مترونوم، دقیق است و خون سرشار از اکسیژن را به اندام ها و بخش های مختلف بدن می فرستند. اما اگر ریتم تیک تاک قلب تان منظم و یکسان نباشد، می تواند باعث انقباض نامنظم و عدم هماهنگی انقباض ماهیچه های آن و ممانعت از خون رسانی صحیح به بدن شود.
اکنون دانشمندان دانشگاه منچستر
تکنیک جدیدی را ابداع کرده اند
که به آنها اجازه می دهد تصاویر سه بعدی با کیفیت بالا از قلب تهیه کنند.
آنها امیدوارند که با این تصاویر بتوانند بر دانش و آگاهی خود از قلب
افزوده و از بروز مشکلات قلبی در آینده فرد جلوگیری کنند.
یک ضربان قلب معمولی، نتیجه همکاری بافت ماهیچه ای آن برای پمپاژ خون و
بافت هادی آن است که همچون یک شبکه کابلی برای هدایت موج الکتریکی و ایجاد
ضربان عمل می کند. قبل از این دانشمندان و پزشکان قادر به تهیه عکس های با
کیفیت مناسب از بافت هادی نبودند و به همین دلیل در درک کامل ایرادهای آن
با مشکل روبرو بودند.
اما این تکنولوژی جدید به آنها اجازه می دهد که نگاهی دقیق به تمام سیستم
بافت هادی داشته و مشکلاتی را که باعث ضربان قلب غیرعادی می شود، تشخیص
دهند.
در این شیوه عکسبرداری، محققان از یک اسکنر micro CT برای ثبت تصاویر قلبی که یُد دریافت کرده استفاده می کنند. آنها دریافته اند که بخش های هادی قلب به خوبی بخش های ماهیچه ای یُد را جذب نمی کند. و همین به آنها کمک می کند تا منبع الکتریسیته ای را که به قلب جهت انجام کار شوک می دهد، به خوبی متمایز و مشخص کنند.
البته این تنها قدم های اول است، ولی می تواند زمینه ای برای تهیه مدل های
کامپیوتری دقیق از ماهیچه های قلبی-عروقی (cardiovascular muscle) باشد.
این مدل ها می توانند همچون نقشه ای باشند که به پزشکان منشا ضربان های
نامنظم قلب را نشان می دهند. و در نهایت می تواند راهی برای درمان بهتر
بیماری های قلبی باشد. برای مثال یکی از مشکلات مهمی که پزشکان هنگام جراحی
قلب باید با آن دست و پنجه نرم کنند، احتراز از آسیب رساندن به بافت هادی
است. اما هنگامی که بتوانند به صورت دقیق نقشه بافت هادی را ببینند، خیلی
بهتر از پس مراقب و حل ایرادات آن بر می آیند.
سبقت سامسونگ از نوکیا و صدرنشینی بازار موبایل دنیا
همان طور که پیش بینی می شد ، شرکت سامسونگ الکترونیکز در سه ماهه اول 2012 از بزرگ ترین تولید کننده موبایل دنیا (نوکیا) سبقت گرفته و به حکومت ۱۴ ساله این شرکت فنلاندی پایان دهد. شرکت تحقیقاتی Strategy Analytics در جدیدترین گزارش خود خبر از جای گیری رهبری جدید در صنعت بین المللی موبایل می دهد.
نوکیا از سال ۱۹۹۸ که توانست موتورولا را پشت سر بگذارد، رتبه اول فروش
موبایل دنیا را در اختیار داشت. اما در سه ماه گذشته سامسونگ با فروش ۹۳
میلیون دستگاه تلفن همراه توانست
نوکیا
را که فقط ۸۳ میلیون دستگاه فروخته، پشت سر بگذارد.
سامسونگ امروز آمار مالی سه ماهه اول 2012 خود را منتشر کرد. به لطف
استقبال بازار از اسمارت فون های گلکسی، این شرکت تنها در بخش فناوری
اطلاعات و ارتباطات توانسته سود 4.5 میلیارد دلاری را کسب کند. سود خالص
سامسونگ نسبت به سه ماهه مشابه سال 2011 این شرکت رشد ۸۱ درصدی را نشان می
دهد.
هم اکنون 25.4 درصد بازار تلفن همراه دنیا در دستان سامسونگ بوده و نوکیا
22.5 درصد این بازار را در اختیار دارد. همچنین اپل با سهم 9.5 درصدی
در جایگاه سوم بازار موبایل دنیا ایستاده است.
نکته جالب بعدی در گزارش Strategy Analytics، کسب رتبه اول دیگری توسط
سامسونگ در دنیای ارتباطات است. سامسونگ در سه ماهه اول 2012 با فروش
44.5 میلیون اسمارت فون، توانسته صدرنشینی این عرصه را هم از آن خود کرده
و اپل را که در این سه ماهه 35.1 اسمارت فون فروخته، پشت سر گذارد.
هم اکنون در بازار موبایل های هوشمند سامسونگ با سهم ۳۱ درصدی اول است و
اپل با سهم ۲۴ درصدی مقام دوم را در اختیار دارد. البته در اینجا هم نوکیا
یکی از بازیگران اصلی است و جایگاه سوم تولید اسمارت فون دنیا را قبضه کرده
است.
ضرر هنگفت 1.4 میلیارد دلاری شارپ در ۲۰۱۱
شرکت ژاپنی شارپ امروز اعلام کرد در سال مالی منتهی به ماه مارس 2012 با زیان فوق العاده 1.4 میلیارد دلاری روبرو شده است.
این شرکت، شروع طرح باز سازماندهی هزینه ها و دارایی های خود را یکی از
دلایل مهم این ضرر مالی اعلام کرده است. البته در گزارش خود به کاهش 18.7
درصدی فروش تلویزیون های خود نسبت به سال مالی قبل هم اشاره نموده است.
برای جبران این خسارات و دمیدن جانی تازه در بخش صفحه نمایش، شارپ تصمیم
دارد برخی خطوط تولید نمایشگر LCD بزرگ خود را به تولید LCD موبایل اختصاص
دهد. البته خبرهای بد به همین ختم نمی شوند. این شرکت به تازگی بخشی از کسب
و کار LCD خود را به
Hon Hai
فروخته و سونی هم از مشارکت تجاری با شارپ انصراف داده. و نتیجه این داستان ها سقوط ۸۶ درصدی سود این تلویزیون ساز مطرح بوده است.
حدس می زنید که استفاده از ربات در زندگی انسان تا چه حد گسترش خواهد یافت و تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا قرار است روزی انسان ها برای حفظ حریم خود، به جز قوانین سه گانه رباتیک ، قانون های دیگری را هم وضع کنند؟ به هرحال، امروزه ربات ها آن چنان پیشرفته شده اند که هم اکنون سه زندان بان رباتیک در شهر پوهانگ کره جنوبی مسئول مراقبت از زندانی ها هستند.
این سه ربات تمامی فعالیت های زندانی ها را زیر نظر دارند و هرگونه
ناسازگاری یا رفتار غیرعادی را به کارکنان مرکز کنترل اطلاع می دهند. از
آنجایی که این ربات ها پس از مدتی، رفتار و عادات معمول زندانی ها را
آموخته اند و با آنها آشنا هستند، می توانند در جلوگیری از خودکشی، درگیری و
آتش سوزی ها کمک خوبی برای مسئولان زندان باشند.
این زندان بان های خستگی ناپذیر از ماه گذشته به صورت آزمایشی کار خود در
زندان پوهانگ را شروع کرده اند. این ربات های یک و نیم متری به وسایلی
همچون دوربین های سه بعدی، میکروفون و اسپیکر مجهز شده اند. و امکان ارتباط
دو طرفه مسئولان زندان با زندانی ها را به راحتی فراهم می آورند. این ربات
ها بخشی شبیه سر دارند، اما ظاهر آنها به هیچ وجه انسان گونه طراحی نشده
است.
Robo-guardها با استفاده از سنسورهایی که در کف زندان نصب شده است، مسیر
خود را شناسایی کرده و دائما به گشت زنی می پردازند. و تنها در صورتی که
شارژ باتری آنها به کمتر از ۲۰ درصد برسد، به صورت خودمختار از سیستم خارج
شده و خود را به نزدیک ترین ایستگاه شارژ ویژه در محیط زندان می رسانند.
این ربات های چهارچرخ که توسط Asian Forum for Corrections تولید شده اند،
هرکدام نزدیک به ۳۰۰هزار دلار برای زندان هزینه دربر داشته اند.
خودروهای بدون راننده کادیلاک تا سال ۲۰۱۵ وارد بازار می شوند؟
گوگل مدت ها است که مشغول کار بر روی خودروهای بدون راننده است. اما به نظر می رسد کادیلاک هم که زیر مجموعه ای از جنرال موتور به حساب می آید، مشغول ساختن اتومبیل بدون راننده اش بوده و در این راه احتمالا از گوگل هم جلو تر است.
این شرکت می گوید مدل های تجاری این خودرو احتمالا تا سال ۲۰۱۵ وارد بازار
می شود. آنها می گویند سیستم راننده اتوماتیک آنها که Super Cruise نام
دارد، می تواند به خوبی کار راننده را در یک اتوبان با شرایط مناسب انجام
بدهد.
در واقع سیستم کادیلاک با راننده خودکار گوگل تفاوت های زیادی دارد و مثل
گوگل هدف اش این نیست که تمام رانندگی را در همه جا به عهده بگیرد. اما
همین نکته سبب می شود که کادیلاک احتمالا زودتر از گوگل بتواند محصول واقعی
اش وارد بازار کند.
این سیستم با توجه به اطلاعاتی که از دیگر خودروهای جاده دریافت می کند
فاصله و سرعت اش را تنظیم می کند و فعلا فقط در شرایط جوی خوب، قادر به کار
است. این سیستم از مجموعه ای از ابزارها مانند رادار، سنسورهای
اولتراسونیک، دوربین و جی پی اس استفاده می کند.
شرکت جنرال موتور می گوید هدف اولیه این سیستم بالا بردن امنیت خودرو است
نه اینکه مانند گوگل یک راننده شخصی در اختیار شما قرار بدهد. در سال های
آینده سیستم های رانندگی خودکار با کمک مکانیسم های امنیتی جلوی تصادف ها
را خواهند گرفت. آنها قادر خواهند بود که قبل از اینکه خود راننده متوجه
بشود خطری او را تهدید می کند، تصمیم گیری و اقدام کنند.